Továbbképzés Európában
Miért dönt úgy egy magyar nyelviskola, aki vállalati képzésekkel foglalkozik, hogy európai dimenzióba helyezi magát?
Külföldi tanulási vagy önkéntes lehetőségek, nemzetközi projektek, európai uniós támogatások, pályázatok? Magyarországon a Tempus Közalapítvány felel az Erasmus+ program lebonyolításáért. A program keretén belül a köznevelés, felsőoktatás, szakképzés, ifjúságügy és sport, valamint a felnőtt tanulás szektoraiban lehet pályázatot beadni mobilitási tevékenységek, stratégiai együttműködések, valamint szakpolitikai reformok támogatására.
Cikksorozatunk a vállalati képzésekre szakosodott Antener Oktatásszervező Kft. futó projektjeit mutatja be, és tippeket ad, hogy hogyan lehet Európai dimenzióba helyezni a nyelvoktatás ezen a speciális szegmensét.
Az Antener Kft. – mint vállalati képzésekkel foglalkozó képző intézmény a 2016/17-es évben két nyertes projektet is magáénak tudhat. Mobilitási projektjük során nyolc munkatársuk számára nyílt lehetőség arra, hogy külföldön bővítsék módszertani tudásukat, stratégiai együttműködési projektjük pedig négy ország képzőjét fogja össze.
Az intézmény szakmai vezetőjét, Piroska Tímeát kérdeztük arról, hogy mit jelent számukra és megrendelőik számára az európai projektekben való részvétel.
Mi is ez a mobilitási projekt?
Az Erasmus+ program keretén belül megvalósuli mobiltási projekteknek az a célja, hogy a különböző szektorokban (közoktatás, szakképzés, felnőtt tanulás) dolgozó munkatársak szakmai fejlődését támogassák, a tanítás, képzés és ifjúsági munka minőségének fejlesztése és megújítása érdekében. A mi esetünkben ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a nálunk dolgozó kollegák részt tudnak venni külföldi szervezett kurzusokon vagy tréning alkalmakon. A 2016/17-es évben 8 mobilitási alkalom valósult meg, 1 vagy 2 hetes továbbképzések formájában Angliában, Németországban és Máltán.
Hogyan jutottak el addig, hogy indultak ezen a pályázaton?
A pályázat ebben a formájában 2014 óta létezik, korábban Comenius és Grundtvig továbbképzések keretében vettem részt külföldi továbbképzéseken. A korábbi pályázattípusokkal szemben most nem az egyének, hanem az intézmények pályázhatnak, ami így lehetővé teszi, hogy ezek a képzések az intézményi stratégia részévé váljanak. Mivel elsősorban vállalati nyelvi képzésekre szakosodtunk, felnőtteket tanítunk, nagyon nehéz olyan továbbképzést találni itthon, amely a kollegák fejlődését elő tudja segíteni, jellemzően a közoktatásban és szakképzésben dolgozó tanároknak léteznek kreditpontos továbbképzések. Ezek nem térnek ki a felnőtt tanulás sajátosságaira, így külföldön kerestünk olyan képzéseket, amelyek valóban tudnak segíteni.
Milyen nehézségekkel szembesültek a projektidőszak alatt?
A pályázat megírása előtt részt vettünk a Tempus Közalapítvány (az Erasmus+ program magyarországi nemzeti ügynöksége – a szerk.) szervezésében tartott pályázatíró szemináriumon, ahol nagyon sok hasznos, gyakorlatias dolog hangzott el, ami nagyban segítette azt, hogy támogatásra érdemesnek ítélték a szakértők a projektünket. Nagyon pontos menetrendet készítettünk, és talán pont ez jelentette a legnagyobb nehézséget is, hiszen volt olyan, hogy egy adott képzést végül más intézménynél vettünk igénybe, mert az eredeti intézménynél például nem indult, vagy olyan mértékben megdrágult, amit indokolatlannak éreztünk, ezért más képző bevonásával valósult meg végül a képzés. A pályázat beadásakor a munkatársaink száma kb. 50 fő volt, ez mára már 50%-kal növekedett, és óhatatlan, hogy személyi változások is történjenek: voltak olyan tanáraink, vezetőtanáraink, aki külföldön folytatták a karrierjüket, ezért helyettük más munkatársak számára nyílt lehetőség a képzéseken való részvételre.
Hogyan választották ki a résztvevőket?
A továbbképzéseken nyelvtanárok, vezetőtanárok vettek jellemzően részt, valamint egy oktatási menedzser, és a vezetőségünk egy tagja. A pályázatban előre meg kellett határoznunk, hogy milyen szempont szerint választjuk ki a kollegákat, (pl. aktív szerepvállalás, belső tanártovábbképzések tartása stb.) igyekeztünk ehhez tartani is magunkat.
Milyen tanácsot adna azoknak a képzőknek, akik szeretnének egy ilyen projektben részt venni?
Mindenképpen menjenek el a Tempus Közalapítvány tájékoztató rendezvényeire, pályázatíró szemináriumaira, és fogadják meg azokat a hasznos tanácsokat amik ott elhangzanak. Nem ördőngősség megírni egy ilyen pályázatot, de az tény, hogy nagyon sok felkészülést és alapos utánajárást igényel, nagyon világos és tiszta célokitűzésekkel. Számolni kell azzal is, hogy nem fog a projekt teljes mértékben úgy megvalósulni, mint ahogy a beadáskor gondoltuk, de ha ezekkel tisztában vagyunk, és felkészülünk a kockázati tényezőkből, akkor sikeres lehet egy ilyen projekt.
A projektről:
A projekt címe: Az Antener Nyelviskola munkatársainak külföldi továbbképzése
Kiutazók létszáma: 8 fő
A projekt összköltsége: 19756 euró (100%-ban támogatott)
A projekt időtartama: 16 hónap
Bővebb információ az Erasmus+ programról a Tempus Közalapítvány honlapján érhető el.